2021. április 7., szerda

kollektív trauma

Mostanában sokat gondolkozom azon, hogy vajon ez az egy éves bezártság mennyire traumatizálta a társadalmat. Miután egyszer nyitás lesz, és kimerészkedhetünk a barlangból, vajon mennyi ideig fog tartani testileg és lelkileg is visszakerülni a tavaly februári szintre. Nekem hány hétnyi edzés kell majd az izmaimnak, hány hónapnyi visszaállás a lelkemnek? Mert sokszor hittem már életemben egy-egy szituról, hogy áh, ez meg se kottyant, aztán később láttam be, hogy picit összetörtem belül. Ráadásul itt most nem egy eseményről, hanem egy teljes évről beszélünk. A test és a lélek is leépülnek, beszűkül a tér, bizonytalanságra rendezkedünk be, ahol nem lehet tervezni. Ezeknek biztosan hosszú távon hatása lesz ránk. Sok cikket is lehet olvasni mostanában a kollektív traumáról. Remélem, hogy ezzel nálunk is komolyabban foglalkoznak majd, és nagy hangsúly lesz a közös gyászon, a sorsközösségen és a közös célokon, mert ez az időszak mindenkit megtépázott.

Mindenesetre Karesszal azt beszéltük, hogy már most összekuporgatunk pénzt, és ahogy nyitás van, a legelső repjegyet lefoglaljuk - akárhova -, és a több millió másik turistával együtt szétszéledünk a világ valamelyik pontjára, tökmindegy hova. Múlt héten megjött a védettségi igazolványom.. yaay! Azt mondjuk nem tudom, hogy ez mire lesz jó, de egy lépéssel közelebb az alagút vége.

22 megjegyzés:

  1. Bár kellemes utazni külföldre is, nekem érthetetlen, hogy miért kell azonnal utazni, függetlenül az oltástól, és miért nem lehet az embereknek Magyarországon nyaralni? Minden szegletét ismerik vajon? Nem hiszem. Ahogy azt sem, hogy a szabadság csak akkor érzékelhető, ha átlépi az ember az országhatárt. Bocsánatot kérek, de engem elszomorít, és megdöbbent, hogy a több, mint egy éves őrület sem tántorítja el az embereket attól, hogy repdessenek a világban és összeszedjenek vírusokat (más mutációkat is lehet, hiszen ezek az oltások nem védnek mind ellen, illetve nem is védenek meg teljesen). A mutánsok úgy érkeznek országokba, hogy szabaddá válik az utazás. És ennek egyik következménye (természetesen az itthon maradtak is fertőznek, nem mondanám, hogy nem, de a külföldi utazásokkal növelhető ez a kockázat, ez azért már számtalanszor bizonyítást nyert) hogy itt tartunk, több mint egy éve van ez az őrület és maradni is fog, mert nem bírnak magukkal sokan, feltétlen külföldi nyaralást kell választani. A test és lélek leépülését tényleg csak a külföldre utazás fogja megakadályozni? Szétszéledtek a világ valamelyik pontjára, ti és mások, majd hazajöttök, lehet, hogy felépülve minden traumából, és ezzel meg is van oldva minden? Felelőtlenségnek tartom, olyannak, aminek a "gyümölcsét" mások is enni fogják, jövőre még mindig itt fogunk állni -már aki túléli-, bezárva... Ha valaki nem kapcsolja be a kocsijában a biztonsági övet, az ő dolga, de ha részegen vezet, akkor másé is, mert mások életét teszi kockára.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Betty, köszönöm, hogy írtál! Teljesen megértem, és egyetértek azzal, hogy sajnos most már nem lehet csak úgy elutazni és fontos mást, másokat is mérlegelni. Amiket leírok, azok álmok, vágyak, és persze én sem tudom még, hogy mikor és hogyan lehet majd utazni. Bízom abban, hogy a legtöbben tudnak felelős döntést hozni, és persze ha ez azt jelenti, hogy még egy darabig nincs utazás, azt én is tudomásul veszem. Szerintem hozzám hasonlóan például sokan az üzletek mai megnyitása után sem fognak shopping-túrákra menni. Viszont azzal, hogy csak úgy tudok önkénteskedni egy covid-központban, hogy fizikailag ülök egy teremben egész napokat maszkban többedmagammal, ugyanúgy kitesz a fertőzés veszélyének, mintha elmászkálnék otthonról, optikailag mégis más a megítélése a két dolognak. Van, aki ezt nem vállalná be, és ezt maximálisan megértem, én viszont bevállaltam, hogy másokon segíthessek. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a felelősségteljes viselkedés határa mindenkinél máshol van, és én szeretek ezekről beszélgetni, úgyhogy örülök a véleményednek, ugyanakkor nem célom licitálni, hogy ki tesz többet a közösségért, vagy ki ül jobban a fenekén. Naívan azt gondolom, hogy mindenki a tőle telhető legtöbbet teszi meg. Amúgy igazad van, Magyarországon is sok szép hely van, mi is rengeteg helyet fedezünk fel mostanában:) És míg értem a félelmed és teljesen megértelek, addig arról nem szeretnék lemondani, hogy legyenek terveim és vágyaim, és hogy azt a blogomon kiírhassam magamból.

      Törlés
  2. Kedves Lujza, köszönöm, hogy így válaszoltál, hogy nem bántón, nem azt írva, hogy túl aggódom és egyébként is miért és milyen jogon írom ezt. Én tényleg csak azt szeretném, hogy legyen már vége ennek, hogy ne legyen ősztől megint rosszabb, hogy ne legyen a harmadik tavasz is ilyen, hogy ne kelljen már félni, vagy tartani, hogy végre le lehessen venni a maszkot, hogy úgy lehessen találkozni egymással, hogy nem szégyelli magát a másik, mert köhhintett egyet, és nyugtatja meg a többieket, hogy nem, ez nem az. És attól tartok, hogy egy új népvándorlás, de még az országon belüli hirtelen "nyitás" is ismét visszataszít minket. Annyi blogon, FB-on olvasom, hogy meghaltak emberek, hogy lassan olyanná válik ez az egész, mintha háború lenne, ahol minden családnak van vesztesége, és senki sem tudja, hogy ki lesz a következő. Nem mondom, hogy semmit és sehová, csak más országokban alakultak ki a mutációk.
    Féltem a gyerekemet, akinek április 19-én iskolába kell mennie, és féltem magunkat, hogy mi lenne vele... Annyira szeretném végre úgy megélni majd a Karácsonyt, hogy ez nincs. És úgy a tavaszt, hogy nincs mellette aggódás. Bocsánat, hogy így lerohantalak ismeretlenül, és tényleg köszönöm, hogy ilyen kedvesen válaszoltál. És szeretném, ha azt mondhatnám Neked mielőbb, hogy menjetek, kellemes nyaralást - anélkül, hogy ezek a fent említettek jutnának eszembe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen megértelek, iszonyat kiszolgáltatott helyzet ez, ami az iskolákban történik, nem csoda, hogy félted a családodat. És köszönöm, hogy időt szántál arra, hogy ezt leírd. Én pár hete pl. betojtam az Astrától, amit a társadalom többsége szerint "nem illik", de a világ nem fekete és fehér, sosem tudhatni, hogy mi áll egy-egy gondolat vagy cselekedet mögött. Mind először éljük át ezt a helyzetet, és úgy küzdünk meg vele, ahogy tudunk, és talán hibázunk is. De én vállalom, és hát szabad a kommentelés a blogomon:)

      Törlés
    2. Köszönöm :)
      És mégegyszer bocsánat az első véleményem vehemenciájáért.

      Törlés
  3. Én teljesen megértelek Lujza, hogy az az álmod, hogy olyan helyre szabadulj ki, ahol nem értik a nyelvet amit beszélsz, ahol más a kultúra. Nekem meg az az álmom, hogy amikor a kedvenc bloggereimet olvasom, akkor lépten nyomon ne fussak bele folyamatosan kritizáló kommentekbe.
    Na vajon, melyikünk álma fog hamarabb teljesülni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Miért nem lehet kritikát megfogalmazni? Csak az a jó blogolvasó, aki bólogat? Én tisztelem, hogy az én írásomra úgy válaszolt, ahogy. Nem írtam csúnyákat, csak megfogalmaztam, hogy szeretnék végre ennek az egésznek a végére érni, és úgy gondolom, ha már a kormány -szerintem- nem megfelelően kezeli, akkor legalább az emberek próbáljanak meg mérlegelni, hogy tényleg fontos-e utazni? Ahogy tavaly nyáron elindultak sokan és ráment az őszünk, a telünk, a tavaszunk és nagyon sokan halnak meg. Persze nem csak a nyaralók, hanem az ideérkezők is hozhatták az új mutációt, de minél kevesebb lehetőséget adunk a többi mutációnak, annál nagyobb remény van, hogy nem söpör az is végig.
      Lehetősége van törölni amit írok, én nem sértődöm meg és nem is írogatok újra és újra, elfogadom, hogy nem való ide. Előszűrést csinálhat, ahogy te, vagy nem enged hozzászólást.
      Én magam úgy gondolom, ha már írok, és mindenkinek írok, akkor kíváncsi vagyok a véleményekre és törlöm akinek a szövege vállalhatatlan. De engedem a más véleményt, mert miért is lehetne csak nekem igazam.
      Kívánom, hogy a te álmod is megvalósuljon és ne fuss bele folyamatosan kritizáló kommentekbe.

      Törlés
    2. Kedves vagy, Adél, köszönöm ❤️ picit tudatosan írom le ezeket, mert úgy tűnik, hogy egy helyes irány van, és aki valamiért kilóg a sorból, az nem jó. hátha olyanok helyett is meg tudok fogalmazni dolgokat, akik nem mernek szólni, vagy be tudok mutatni egy picit másik nézőpontot. vagy meghallgatni mások véleményét. aztán az is lehet, hogy tök egyedül vagyok :D

      Törlés
    3. Lujza, te csinálod jól.

      Betty: nem az a baj, hogy más a vélemény, hanem a stílus, ahogy kibugyog (lásd első komment). Egyébként saját véleménykifejtésre lehet vezetni saját blogot. Az általam olvasott blogok fele ezzel van tele, hogy a kommentelők jól kiosztják a bloggereket - hát bocsánat Lujza, hogy pont nálad telt be a poharam.

      Törlés
    4. Adél, mindenkinek vannak az életében történések, amik érzékenyebben érintik. Nem írtam csúnyát, nem volt ronda szó. Van aki azért fakad ki, mert a boltban sorba kell állni, van aki azért, mert az oviba olyan gyerek jár, akit az anyja folyton taknyosan visz be, van akinek kevés a nyugdíja és még sorolhatnám. Én azon, hogy a második tavasz az, amikor be van zárva az ember, a második tavaszt élem át úgy, hogy betartom a szabályokat és tiszteletben tartom mások egészségét, többek között azzal, hogy maszkot hordok, hogy nem mászkálok családostól a boltba, hogy segítek bevásárolni az idős szomszédomnak. És szeretném a harmadik tavaszt nem így tölteni. Sajnos, vagy nem sajnos, nekem ez az a helyzet, aminél szeretném, ha mások is segítenék, hogy ez a vírus végre eltűnjön. Tudom, hogy nem fog, hogy nem úgy fog ahogy szeretnénk, számtalan virolgus, egészségügyi szakember, és nem egészségügyi szakember és nem virológus vélemény lát napvilágot. Én nem értek hozzá, mindössze azt gondolom, hogy amit az ember meg tud tenni, még ha apró csepp is a nagy örvényben tegye meg. És Magyarország is szép. Persze attól, hogy Lujza megy, vagy nem megy külföldre nyaralni nem fog megállni, ezzel is tisztában vagyok. De egy olyan ember lehet beteg külföldön és jön haza, aki úgy gondolja, hogy ő biztos nem az lesz, aki így jár.
      Neked attól telik be a pohár, hogy szerinted kiosztják a bloggereket, én keveset olvasok, nem igazán láttam ilyet, de biztos így van, ha mondod. Nekem meg attól telik be a pohár, amit leírtam.
      Kvittek vagyunk.

      Törlés
  4. Azt azért csendben megjegyzem, hogy nem feltétlenül a külföldi utazás hozza el a poklot a járványgörbébe. Mi igen, elmentünk Horvátországba tavaly nyáron. Olyan partra, mint minden eddigi évben, ahol szó szerint egy darab lélek sem volt kilométereken belül. Nem is hoztunk haza semmit. Ellenben pl. a Balatont évek óta kerüljük, mert akkora tömegnyomor van ott, ami nekünk antiszoc-introvertált embereknek maga a halál, (a vírusnak meg maga a Paradicsom), és ha megnézzük a 2020-ban készült fotókat, nem volt sokkal másabb a tavalyi év sem e tekintetben. Egészen biztos, hogy mi külföldre utazók vagyunk a rosszak, és akik itthon maradnak, a jók (járványtanilag)? Mellesleg mint biológus kérdezem. Ezek nem ennyire fekete fehér kérdések.

    Mi is szeretjük egyébként Mo adottságait, rendszeresen túrázom pl. a Bükkben, mert nagyon feltölt lelkileg, plusz elég sok helyet bejártunk már, de egyszerűen nem értem, miért probléma az, ha valaki szereti a más kultúrát, a más nyelvet, és leginkább a más földrajzi adottságot, és neki igenis az az igazi kikapcsolódás. Egy magashegység, egy gleccser, egy tengerpart, egy mediterrán hely TELJESEN más minden szempontból, mint amit idehaza találunk. Engem egyébként pl. teljesen hidegen hagy a városnézés, a történelem, és társai, engem csak a földrajz nyűgöz le, és azért valljuk be, idehaza nyilván csak bizonyos igényeket lehet kielégíteni e szempontból.

    Egyébként az oltással kapcsolatos dolgok sem ennyire feketék fehérek. Az lesz a helyzet, hogy előbb utóbb meg kell tanulnunk együtt élni ezzel a vírussal, mert teljesen eliminálni nem lehet már az életünkből. Elég fals infók terjengenek arról, hogy az oltottak is terjesztenek, betegítenek, stbstb.

    VálaszTörlés
  5. Sok rossz mellett azért szerintem annyi jót is hozott ez a helyzet, hogy rutint szereztünk abban, hogyan kell kezelni egy vilagméretű járvànyt. Jó, lehet, hogy nem tökéletes, sajnos fájdalmas áldozatokkal jár, bárcsak ne így lenne, de mindannyian tanulunk most. Ha hasonló nyavalya jönne, persze, ne jöjjön, akkor már lesz rá protokoll.
    Bevallom, én gyakran kiakadok az embereken most a járvány miatt, szerintem sokan viselkednek úgy, mint az elkényeztetett gyerekek, lásd a mai posztokat a nyitás utáni napon a pepco, kik zsákmányokról. Tényleg, a színes papírdoboz most elengedhetetlen, amikor az lenne a legfontosabb, hogy ne betegedjünk meg... Dühös voltam nyáron az emberekre, hogy nem tudnak otthon maradni, de van, hogy naponta 100* eszembe jut egy camelia, amit három éve egy római templom kerengőjében láttam...Remélem, azért nemsokára láthatok még ilyeneket.
    Nem hiszem, hogy ugyanolyan lesz majd az utazás, mint volt, biztosan hoznak óvintézkedéseket, ettöl talán drágább is lesz, lehet, hogy ritkábban megyünk, de annyi élményt ad, hogy arról nem lehet lemondani.

    VálaszTörlés
  6. Amikor írok, akkor persze a hatályos jogszabályok keretein belül gondolkodom.. a maszkviselés, kijárási korlátozás vagy a karantén betartása alap, és ezen felül nekem lehetőség szerint a tömegközlekedés vagy a tömött helyek elkerülése, home office, találkozások drasztikus lecsökkentése is ott vannak. De mindenkinek mások a lehetőségei, szóval lesz, aki nálam többet jár bevásárolni, vagy metróznia kell, vagy épp külföldön nyaral. De lesz olyan is, aki egyáltalán nem mozdul ki otthonról. Rossz azt olvasni, mikor valaki magyarázkodik, mert hamarabb kapott oltást, mert fél az oltástól, vagy mert meglátogatta a családját húsvétkor. Én nem szeretném, ha magyarázkodnia kellene bárkinek is, viszont nagyon jó meghallgatni, hogy ki hogyan gondolkodik, és alapvetően mindenkivel egyet tudok érteni. A "szabad" utazás téma pedig szerintem 2-3 hónapig biztosan nem aktuális, addig pedig sokat fognak változni a dolog.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pedig kifejezetten jó, ha nem csak idős, beteg emberek kapják meg az oltást már. Hiszen a "mozgásban" élő emberek, akik dolgozni járnak, azok, akiknek fontos, hogy oltva legyenek, ha jelentkeznek oltásra. Ha az oltás valóban megállítja ezt, akkor ezeknek a "mozgó" embereknek az oltása nem mindegy, hogy mikor történik.

      Törlés
  7. Szerintem mindenki másképpen gondolkozik, élethelyzetétől, korától, családjától függően. Én is iszonyat ideges vagyok attól a gondolattól, hogy ápr. 19-én ki akarják nyitni az iskolákat, és oda nekem be kell engednem 4 iskolás gyerekemet. Én egyedül nevelem őket, ha én beteg leszek mi lesz velük? És itt sajnos meg is szűnik az egyéni védekezési lehetőségem, tavaly is olyanoktól jött be a vírus a suliba, akik a már tomboló járvány közepette Svédországban síeltek, meg még gyorsan elmentek kicsit Olaszországba (!), majd másnap már ott ültek az iskolában meg az oviban a gyerekeik. Ha én meghalok ők felnevelik a gyerekeimet? Vagy csak ellátják őket amíg én kórházba kerülök?

    Az oltás meg egy vicc. Olyan szinten egyenlőtlen valahogy az elosztás, amit nem is értek. Most lettem 44 éves, nincsen semmi betegségem az igaz, de még abszolút nem hívtak az oltásra, közben máshol meg huszonéveseket is oltanak már. Ez nem háborít mondjuk fel, de az, hogy Gyurta Dánielt, aki egy egészséges fiatalember beoltják, hogy mehessen NOB tagként az olimpiára eléggé. Meg az is, amikor a kajakosok vagy kik megkaptak egy oltást, majd elhúztak Dél-Afrikába (!!) (Mondjuk eleve a profi sport támogatása ilyen szinten tolása felháborít, de ez más témakör.)

    Szóval egyrészt akinek nincsen családja, nincsen ilyen fajta felelősség a vállán, az szabadabban dönthet arról mit csinál és mit nem. Másrészt most az egyének szabad döntéseinek következményét bizony sokszor mások szenvedik el, esetlegesen nagyon súlyos következményekkel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mivel most már a háziorvosoknál van a lista és ők döntenek, szerintem hívd fel és mondd el, hogy neked miért lenne szükséged a mielőbbi oltásra, hogy nagyon szeretnéd. Sokan írnak arról, hogy úgy kaptak hirtelen időpontot, mert jelezték az orvosnak, hogy nagyon szeretnék, és vagy kiesett valaki és őt hívták, vagy előre vették, az indokok alapján. Remélem mielőbb megkapod az oltást.
      Négy gyerekkel, egyedül nevelve őket úgy gondolom, hogy teljesen jogosan kéne, hogy előre vegyenek.
      Drukkolok neked!
      Ezt a sportos dolgot én sem értem, és nem értek vele egyet.

      Törlés
    2. Kb 1,5-2 hete, most nem emlékszem írtam egy mailt a háziorvosomnak, amiben nagyon-nagyon udvariasan érdeklődtem az oltásokról, hát rendesen le lettem cseszerintve, azóta nem merek semmit sem csinálni. :) Igaz akkor még nem volt a háziorvosoknál a lista. Amúgy engem már az is megnyugtatna, ha tudnám lát az orvos a listáján. Nagyons ok helyről olvastam orvosok beszámolóiból, hogy egyesek nincsenek a listájukon, közben a listán szereplők 10-20%-a nem náluk van, szóval, ha már tudnám, hogy ott vagyok, akkor legalább lenne valami fény az alagút végén, hogy egyszer sorra kerülök. Persze, ha nem találnak ki elém újabb 250 ezer embert. :)) Mert hát elméletileg volt egy oltási terv, aztán hát kb. sosem volt betartva.

      Amúgy természetesen vannak B terveim arra, ha én beteg lennék, mármint rákos, vagy hasonló, de a covidban pont ez a szemét dolog, hogy kit hívjál ide potenciálisan megfertőzni?? Az is borzasztó gondolat, hogy a gyerekeimnek félniük kelljen, hogy beteg leszek, vagy beteg vagyok és meghalok.

      Nyilván bennem az egész egy iszonyatos stressz amiatt is, hogy nekem volt egy kisfiam, aki 4 hónapot volt lélegeztetőgépen egy nagyon súlyos tüdőbetegség miatt, és meghalt. És minden, de minden szar előjön bennem amit átéltünk.

      Törlés
    3. Olvasva amit írsz, tehetetlenség fakad bennem. Én mindenképpen felhívnám az orvost, már csak azért is, mert nem régen kapták meg a listát és a jogot, hogy döntsenek (talán a múlt héten valamikor). Sajnos vannak, akiknek valamilyen hatalom kerül a kezükbe, elfelejtik, hogy emberek veszik körül, akik kiszolgáltatottakká vállnak nekik, ami komoly stressz, és ami éppen nem kellene. Persze tudom, hogy az orvossal nem jó nem jóban lenni, de ha esetleg azzal kezded, hogy azért hívod, mert ezt az információt kaptad, hogy nála van a lista, és nem tudom mennyire ismeri a magánéletedet, hogy 4 gyerekért vagy felelős, és szeretnél oltást kapni. Persze én kívülállóként könnyen mondok tanácsot, tudom, hogy ez ott, akkor egy telefonban nagyon nehéz. De adjon erőt az, hogy neked ez mennyire fontos és nem kegyet gyakorol. Nem veszíthetsz vele semmit, mert mi az, ami lehet? Nem foglalkozik veled, de legalább megtudod, hogy ott vagy-e a listáján és lát téged, de nyerhetsz azzal, hogy megért, és előrevesz. Remélem és kívánom, hogy sikerüljön ❤️

      Törlés
    4. Jaj nagyon jól estek a kedves szavaid, köszönöm. :) Most az van, hogy azt fogadtam meg magamnak, hogy próbálok kicsit várni. És jövő héten telefonálok, ha addig nem történik semmi. Édesanyám háziorvosa mondta, hogy itt felénk sajnos még mindig vannak 60-on felüliek is, akiket nem tudott beoltani, de jövő héten talán jönnek újabb adag vakcinák, jön az egy adagos Janssen is, hátha végre "magától" is sorra kerülök.

      Törlés
    5. Remélem mielőbb megkapod az oltást, és minden rendben lesz, most azért elég jó ütemben jönnek az oltóanyagok, van rá remény. Minden jót Neked! :)

      Törlés
    6. Kitartást, én is remélem, hogy minél hamarabb vége ennek a várakozásnak. És nem tudok elég hálás lenni azért, hogy megosztottátok a Ti történeteteket is, köszönöm!:) nagy ölelés!

      Törlés
  8. Amúgy ha már trauma. Tavaly tavasszal mi tényleg totális bezárkózásban voltunk. Gyakorlatilag az utcára se mentünk ki. Amikor ezek után először emberek közé léptem, egyáltalán kimentem az utcára, az nagyon félelmetes volt. És mai napig nyomaszt bemenni emberek közé, barátokkal találkozni, főleg, ha valamelyikük gyereke mondjuk taknyos. Pedig amúgy nem szoktam félni a betegségektől, a gyerekektől sem szoktam elkapni. Nekem nem az utazás, vagy ilyesmi hiányzik, hanem az, hogy nem félek az embertársaimtól.

    VálaszTörlés