2021. november 10., szerda

éjszaka

Nem is olyan régen volt egy időszak, mikor még egyedül voltam, amikor minden éjjel nagyjából ugyanabban az időpontban felriadtam. Olyankor nagyon ijesztő volt minden. Hogy egyedül vagyok. Hogy egyedül maradok. Hogy kicsúszom az időből. Hogy holnap is ugyanígy felriadok. Reggelre aztán minden sokkal könnyebbnek tűnt, és igazából ez volt az, ami átsegített az éjszakákon, hogy tudtam, hogy reggel jobb lesz.

Nem olyan régen hallottam egy elméletet erről az éjjeli felriadásról. Állítólag az állatok sem alusszák át a teljes éjszakát és régen az ember sem aludta át. Biológiailag nem erre vagyunk kalibrálva. Sőt, a nem is olyan régi korokból is hallottunk már olyat, mikor szerzetesek hajnalban felébredtek reggeli imára, vagy a parasztok pirkadatkor már az állatokat etették. Aztán az így kiesett órát, két órát a nap legmelegebb szakaszában sziesztaként pótolták, amikor a földeken amúgy is megállt a munka. Ha igaz ez, ha nem, mindenesetre abban megnyugtatott, hogy nem is olyan rendellenes és rettenetes éjjel felriadni és nem egyhuzamban végigaludni az éjszakát. Sőt, lehet hajnalban olvasni, tevékenykedni, tornázni, vagy csak sétálni egyet, és aztán még vissza lehet aludni, vagy délután ledőlni. Erről jutott eszembe, hogy most olvasok egy könyvet és nagyon ajánlom mindenkinek, Matt Haig: Éjfél könyvtár. Ugyanitt én is szívesen veszek könyvajánlókat.

Szóval mostanában is felriadok néha, de egyrészt már szuszog mellettem valaki, másrészt pedig már nem is olyan félelmetes az éjszaka, inkább egy lehetőség.

15 megjegyzés:

  1. Az éjszakai gondolatok olyan rosszak tudnak lenni. Nekem is sokszor volt olyan, hogy este mindent sötéten látok, reggel meg nem is tudok már azonosulni azokkal a gondolatokkal.

    Ezt az elméletet én is olvastam. Én úgy emlékszem, olyat is olvastam, hogy az emberek két részletben aludtak, és az éjszaka közepén felkeltek és kártyáztak, beszélgettek, átmentek egymáshoz stb. Érdekes. Én mondjuk biztos egy másik fajhoz tartozom, mert nekem az ellenkezője a probléma, hogy túl sokat alszom, és még reggel is alig bírok felkelni.

    Az Éjfél könyvtár nagyon aranyos könyv, én is olvastam. Nekem egy barátnőm ajánl mindig könyveket, és azt is ő ajánlotta. Egy másik ajánlata, ami szintén nagyon tetszett nekem, az az Evelyn hét férje. Fikciós történet egy nagy Hollywoodi színésznő kalandos életéről és szerelmeiről.

    VálaszTörlés
  2. Reggelre az agy feldolgozza az előző napi benyomásokat, érzéseket, félelmeket alvás közben, és emiatt érzünk megkönnyebbülést reggelre.
    - Edith Eva Eger: A döntés.
    - Meg egy Nobel-díjas szerző könyve, A fiatalság titka (A telomerhatás). Nagyon tudományos, és közben nagyon gyakorlatiasan ír mindennapi témákról (étkezés, mozgás, alvás, stresszkezeles... ), h mivel tudjuk a sejtjeink öregedését lassítani.
    A fenti gondolatot is ebben olvastam az alvásról. Én sokat tanultam belőle.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem ez alapján az elmélet alapján én a mormotáktól származom, mert gyerekkorom óta átalszom az éjszakát, és ahogy Anszki, reggelente engem is alig lehet kiverni az ágyból. Ráadásul mindhárom ebet erre rendeztem be, ezért ők is olyanok, hogy (ritka kivétellel) végigdurmolják este 8tól reggel hétig tartó időszakot, sőt, amikor Ladó hajnalban dolgozni megy, mind a három lapít a vackán, fel sem kelnek. Talán inkább szokás kérdése lehet...?

    Azért tök jó, hogy átkereteződött az éjjeli ébredésed. :)
    Nagymamám mondta mindig, hogy ha éjjel felriad, akkor az csak azért lehet, mert valamelyik családtagnak szüksége van támogatásra, ezért végigvett mindenkit, és akiről úgy érezte, hogy bajban lehet, elmondott érte egy imát. Aztán, ha több emberért érezte, akkor álomba imádkozta magát reggelig.

    Könyv: Fredrik Backmantól gyakorlatilag bármi. :)

    VálaszTörlés
  4. Bocsánat, nem ide vágó kérdés: mesélted múltkor, hogy elmentél egy színtanácsadásra - szabad tudni, kinél voltál?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, persze:) sokan vannak, és szerintem mind ugyanazt csinálják, úgyhogy nálam a szimpátia döntött, én nála voltam: http://www.stylist4u.hu/

      Törlés
    2. Köszi! Tudom, hogy van egy pár, de eddig még egyik nőci se győzött meg, vagy pedig drágállom őket. Ez a csaj, akit linkeltél, egész emberi árakon dolgozik a többiekhez képest.
      Arról beszéltetek, milyen hajszínek állnának jól neked, vagy az nem annyira volt hangsúlyos? Ha volt róla szó, meg tudta mutatni, hogy valóban jól állnának-e neked azok a színek, amiket javasolt?

      Törlés
    3. Lujza, és hogy érezted utána, elégedett voltál a szolgáltatással/eredménnyel?
      Én egy ilyen kendos hölgyet szoktam nézegetni, de furának tartom, hogy ő szinte mindenkit télnek hoz ki.

      Törlés
    4. Hajszínekről nem volt szó, esetleg érdemes megkérdezni tőle, de biztosan tud benne segíteni. Van amúgy asszem, aki parókázik is, és úgy mutatja meg, hogy mi állhatna jól, asszem anno őt is néztem, de aztán valahogy nem lett meg a kémia :D
      https://www.szinesstilustanacsadas.hu/

      Amúgy azt mondta az Anita, akinél voltam, hogy Magyarországon a legtöbben telek amúgy.. világos bőr, barna szem, szóval van benne valami.

      Törlés
  5. Könyvajánló : benne vagyok egy facebook-csoportban, 'Nincs időm olvasni' a neve :-D - ott nagyon jó tippeket kapok (bár a tavaly, a karantén alatt jobban pörgött, most mintha lanyhult volna az aktivitás - de én nagyon sok jó tippet kapok itt - és majdnem mindenik könyvnek utánanézek a moly.hu-n is. A csoportban mindig van egy havi téma és egy közös könyv is (amit ha akarsz, elolvasol és véleményt irsz) - és ez azért is jó, hogy igy a kezembe kerül olyan olvasmány is, amit másképp nem vettem volna a kezembe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a csoportot én is ajánlom, nagyon széles spektrumon jönnek a könyv ajánlók, mindenféle témában klassz könyveket lehet felfedezni. (Meg aztán egy rakat pénzt könyvekre költeni.)

      Mici

      Törlés
    2. Köszönöm szépen. Nem vagyok benne biztos, hogy jó csoportot nézek-e, olyat találtam, hogy 'Van időm olvasni' és olyat, hogy 'Nincs időm olvasni kihívás'. Ez utóbbi lehet az?

      Törlés
  6. Én azt olvastam, hogy evolúciósan azért kell, hogy felébredjünk éjjel, hogy legyen, aki mindig ránézzen a tüzre, ki ne aludjon, el ne harapózzon, stb. De azt is, hogy ha sziesztázunk, az csökkenti az éjszakai alvás mélységét, ami pedig kéne a rehabilitációs folyamatokhoz, tehát ne aludjunk napközben. Hát marrhajó :)

    VálaszTörlés
  7. Nagyon köszönöm a sok ajánlót, most egy darabig el leszek látva könyvekkel. És jó tudni, hogy más is felébred éjjel, éljen a szieszta!, és azért kicsit irigylem a mormotákat :))

    VálaszTörlés
  8. Én is felriadok minden éjszaka, vagy negyed kettőkor, vagy negyed háromkor :/ és irigylem azt, aki lefekszik és reggelig tud aludni.
    Könyv: Doris Lessing-Az ötödik gyerek, még sulis koromban olvastam, de azóta is a hatása alatt vagyok.

    VálaszTörlés